FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
11. februar

Budskaber fra fængslet


 

Jer. 33,2: ”Herrens ord kom atter til Jeremias, mens han endnu sad indespærret i vagtgården.”

 

Det er værd at lægge mærke til at mange gode hilsener fra Bibelens blade ikke altid kommer fra mennesker, som har det komfortabelt og godt. Heldigvis kan Gud også åbenbare sig bag fængslets mure.

 

Vi har flere gode eksempler på personer, der får noget godt sagt fra fængslet.

 

Jeremias er én af dem. Mens han sidder indespærret hører han Guds klare tale, som han skriver ned til opbyggelse for sig selv og andre. Det er nyttigt at læse hans fængselstale i kap. 33, hvor Guds løfter om trofasthed nærmest vælter ind over hinanden.

 

Jer.33,3: ” Kald på mig, så vil jeg svare dig og fortælle dig om store og ufattelige ting, du ikke kender.”

Jer.33,6 & 8: ”Jeg heler deres sår og læger dem, jeg åbenbarer for dem en rigdom af fred og tryghed.” Jeg renser dem for al den skyld, de pådrog sig, da de syndede mod mig, jeg tilgiver dem alle de synder, de begik imod mig.”

 

Jeremias bliver fuldt ud talerør fra røsten fra oven, som også henviser til den kommende Messias med ordene: ”I de dage og til den tid vil jeg lade en retfærdigheds spire af Davids slægt vokse op; han skal øve ret og retfærdighed i landet.”

 

Vi har også Paulus, som fra fængslet i Rom sender gode hilsener af sted både til menigheder og enkeltpersoner (Timoteus). Tænk blot på Fil. 4,4: Glæd jer altid i Herren, Jeg siger glæd jer” og ikke at forglemme ”Så skal da min Gud, rig som han er, herligt i Kristus Jesus, fuldt ud giver jer alt, hvad I trænger til.”

 

Endnu en fange, som er værd at nævne, er apostlen Johannes, som på grund af sit levende vidnesbyrd bliver bortført til øen Patmos. Men da Gud ikke kan spærres inde, oplever Johannes et væld af åbenbaringer, som vil leve lige så længe jorden består. Hele Åbenbaringsbogen er et smukt eksempel på Guds nærvær hos en fange. Lad os lige repetere herfra:

 

”Frygt ikke, jeg er den første og den sidste, og den, som lever: Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder, og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.”

 

Herlige ord til samtidige og kommende generationer.

 

Desværre har vi ikke nogle hilsener fra Jesu fangenskab i Antoniaborgens kælder mellem skærtorsdag og langfredag, men derfor kan vi godt i Ånden opholde os i rummet og i glimt opleve Jesu situation. Han er jo tydelig mærket af slag i hovedet fra aftenens forhør. Desuden ved han, at han næste dag skal havne i fjendtlige hænder for til sidst at blive korsfæstet og være stedfortræder for alle mennesker til alle tider.

 

Jesus har utvivlsomt endnu engang haft lange bønnestunder med sin himmelske Far og endnu engang lagt alt i Hans hænder. Og endnu engang har han lagt sin guddommelige magt til side. Han var i sandhed menneskesønnen, som blev givet i menneskers vold, men han bar det stille og stillede sig til rådighed som det offerlam, Faderen havde udpeget.

 

Jo, det er godt for tanke og sind at meditere over Jesu fangenskab. Det er nemlig en ”Underfuld rådgiver, vældig Gud, evighedsfader og fredsfyrste” som for en stund lader sig affinde med isolation. Men forude venter hans store sejr over død og Djævel.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk




Du fylder mig med glæde

Lovsang fra Dansk Oase







Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002