FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
17. Januar

Nødvendigheden af ydmyghed


 

Ords. 20,22: ”Sig ikke: ”Det skal du få betalt”, men overlad sagen i Herrens hånd, så griber han ind.” (Bibelen på hverdagsdansk)

 

Ovennævnte bibelvers er et virkeligt godt ord, som vi må tage til efterretning. Det ligger os så snublende nær at give af samme skuffe, når vi bliver skuffet – f.eks. overfaldet verbalt eller på anden måde ringeagtet. Ingen går her ram forbi.

 

På et eller andet tidspunkt bliver vi alle trådt over tæerne, nogle gange mildt, andre gange hårdt. Da er det kun én medicin, der virker og det er at have et fast blik på Jesus, og så gøre som bibelverset til Dagens Ord Andagten opfordrer til – at overlade det hele til Herren.

 

Jamen, er det ikke en stor selvmodsigelse, at blive ydmyget, for senere at kunne vokse i troen og blive velsignet. Vi ville nok hellere, at det skulle være omvendt, at blive ophøjet for senere at vokse i troen og blive velsignet. Men i Guds skole vendes tingene tit på hovedet.

Jesus er i denne forbindelse vor store læremester. I hele sit liv ydmygede han sig og overlod sagerne til sin Fader i Himlen.

 

Lad os minde hinanden om at Guds egen søn, ham, ved hvem alt er skabt i denne verden. Han måtte ydmyges for at lære lydighed, så Gud senere kunne velsigne ham. Jo, så sandelig ... er der én, som er blevet ydmyget (og velsignet), så er det Jesus.

 

... Jesus ydmygede sig ved jordanfloden, hvor Johannes mente, at det var Jesus, der skulle døbe.
... Jesus nægtede at modtage æresbevisninger.
... Jesus blev fattig for at vi kunne blive rige.
... Jesus tvættede disciplenes fødder.
... Jesus red ind i Jerusalem på et æsel og ikke på en hvid hest.
... Jesus udsatte sig for spot og ringeagt, som vi slet ikke fatter.
... Jesus underordnede sig konstant faderens vilje.
... Jesus gik frivillig i døden, ja, ”han ydmygede sig selv og blev lydig indtil døden, ja, døden på et kors.”

 

Hvad tror du kære læser, årsagen er til nogle af vores prøvelser og kampe ? Er de ikke medvirkende til at minde os om vores egen svaghed?, så vi igen igen får fokus væk fra os selv og vores egen indsats, ydmyger os - og søger ind for Herrens ansigt!

 

I min tid som skolelærer brugte jeg i kristendomstimerne eksempler fra menneskelivet for at illustrere tilgivelse. Et eksempel fra krigens tid gjorde altid indtryk på eleverne og i øvrigt også hver gang på mig:


Det drejede sig om en Hr. Dapozzo, fange nr. 175, som blev ydmyget under nazistyret. En juleaften skulle Dapozzo stå skoleret for lejrkommandanten, som ved et bord var i gang med at spise de dejligste kager. ”Deres kone er en dygtig kok”, sagde lejrkommandanten og kiggede op. Dapozzo forstod ikke, hvad han mente, men fik en forklaring.

”I syv måneder har Deres kone hver måned sendt en pakke kager til dem, men dem har jeg spist.” Dapozzo vidste, at hustruen og børnene ofte manglede mad, og at det måtte have krævet meget af dem at sende denne månedlige pakke.

 

Dapozzo havde lyst til at forbande lejrkommandanten langt væk, men da han var en kristen, bad han om styrke til at modstå ydmygelsen. ”De er en fattig mand, lejrkommandant, ” sagde Dapozzo, ”men jeg er rig, fordi jeg tror på Gud og er frelst ved Jesu dyrebare blod.” Med dette svar blev kommandanten vred og sendte Dapozzo tilbage til fangecellen.

 

Da krigen var forbi, opsøgte Dapozzo sin plageånd. De fleste lejrkommandanter blev skudt, men denne kommandant overlevede. Efter ti års eftersporing lykkedes det Dapozzo at finde adressen. Han bankede på og genkendte ham straks, men lejrkommandanten ikke.

 

”Jeg er nr. 175. Husker De juleaften 1943”, udbrød Dapozzo. Pludselig stod situationen klart for manden og han svarede med frygt i stemmen: ”Nå, er De kommet for at få hævn?” ”Ja”, svarede Dapozzo og åbnede for en pakke, hvori der var en stor kage.

 

Han bad manden om at spise af kagen, og nu skete det overraskende, at manden pludselig så sin egen nederdrægtighed og begyndte at græde og bede om tilgivelse.

 

Dapozzo kunne for Kristi skyld tilgive ham det hele, og beretningen slutter med, at den tidligere hårde lejrkommandant sammen med sin kone blev kristne.

 

Se, det var en ”hævn”, der førte til et godt resultat, for Dapozzo lod kærligheden være midlet.


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



The Words I Would Say

Med Sidewalk Prophets





Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.



MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002