FORSIDEN
NOVEMBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. juli 2014


For vor retfærdigheds skyld


 

Rom. 4,25: ”Han blev overgivet til døden for at sone vore synder, og han blev oprejst fra de døde for vor retfærdigheds skyld.”

 

Det er Paulus, som igen får lov til at udtrykke store ting med få ord. Han får i et par sætninger sagt alt det, vi kan tilegne os i tro. Retfærdigheden i Jesu død for os og retfærdigheden i opstandelsen. Det er ikke så sært at Martin Luther skabte en reformation ved at pege på retfærdiggørelsen ved tro.

 

Hidindtil havde man i kirkerne og klostrene koncentreret sig om fromhed og gode gerninger. Luther havde selv været munk, men hans forkyndelse om retfærdiggørelse ved tro alene levnede ikke plads til klosterlivets helliggørelse ved bøn og gerninger.

 

I Øm Klosters museum, som jeg har besøgt, så jeg en oversigt over dagens forpligtelser for en munk. Han skulle stå op kl. 1:45 (jo, det er rigtig nok) og følge et tidsskema indtil kl. 20, hvor han kunne gå til ro. Det må have været anstrengende og minder en del om den lovtrældom, som Luther ville til livs.

 

Med reformationen lukkede mange klostre.  En del blev dog brugt som sognekirker, og andre klostre blev ombygget til slotte. Frederik d. 2 besluttede i 1560 at tage Øm Kloster i brug som jagtslot og gav det et nyt navn, Emborg. Han blev dog hurtigt træt af slottets afsides beliggenhed, og bare et år senere befalede han at det hele skulle brydes ned og materialerne anvendes til udvidelse af Skanderborg slot.

 

Men tilbage til Luthers ”opdagelse”, retfærdiggørelse ved tro. Det må have vendt op og ned på næsten alt, da Luther fremsatte det budskab som værende kristendommens centrale indhold. Og det er det budskab, som må bære os gennem hver dag - og til sidst også den sidste dag.

 

På korset modtog vi syndernes forladelse, Guds store retfærdiggørelse, hvor en uskyldig døde for skyldige: Halleluja. Og da Jesus opstod fra de døde blev ”han oprejst for vor retfærdiggørelse.” Og dette er opstandelsens glade budskab.

 

Min frifindelse og retfærdiggørelse ligger færdig og venter på at blive taget imod med Guds egen underskrift fra påskemorgen. Stiller jeg mig under Jesu kors, så læser jeg mit skyldbrev, men ser, at det er overført på min frelser. Og i Hans åbne grav finder jeg det igen som mit gudgivne bevis for, at det er rigtig nok, Jesus har betalt for mig, så jeg er fri. Halleluja. Det budskab må præge os, at jeg i Jesu korsdød fik min retfærdiggørelse og påskemorgen fik jeg Guds underskrift på retfærdiggørelsens store ”JA!

 

Hvo vil mig anklage

og for dommen drage hen på Sinai?

Synden jeg bekender,

mig til Jesus vender,

dermed er jeg fri.

Mød mig da på Golgata!

Jesus skal min sag antage,

Hvo vil mig anklage?

                 H.A.Brorson


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



Beautiful Day

Med og af Jamie Grace


 

 

 


 

 
   

Modtag pr e-mail hver dag - gratis - Dagen Ord Andagt. Tilmeld dig nemt her


Støt
Dagens Ord Andagt
Internetmission

 

Vi modtager meget gerne bidrag på vores bankkonto.

  Danske Bank

Reg. nr. 1551    kontonr. 606 2679



Juli 2014

Uge 
Mandag 
Tirsdag 
Onsdag 
Torsdag 
Fredag 
Lørdag 
Søndag 
27 
 
28 
29 
30 
31 
 
 
 




Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.




Støt gerne



Støt os økonomisk og vi sender gerne ovenviste trykt som visitkort (5x8,5 cm), som så kan deles ud til venner og søgende.

 

Es. 40,9: ”Stig op på et bjerg, Zions budbringer, råb uden frygt! Sig til Judas byer: Her kommer jeres Gud.”

 

Vi vil gerne fra ”Dagens Ord Andagt” stige ud på internettet og give vores svar på tilværelsen. Dette gør vi dagligt og med glæde. Det er en tjeneste vi har fået lagt på vores hjerter.

 

Vores håb og bøn er at medvirke til, at vore læsere får en bedre og nemmere hverdag, så dagens mange gøremål føles overkommelige. Guds nåde er jo ny hver morgen, og hans trofasthed er stor. Vi vil gerne opfordre vore læsere af Dagens Ord Andagt til at støtte os med megen forbøn - som værn, så vi bedre fornemme og arbejde i Ånden -  og ligeledes med økonomisk hjælp. Der er tre husstande som har valgt at støtte os med et beløb hver måned, og det takker vi for, men vi vil gerne opfordre endnu flere til at give en lille skærv til arbejdet.

 

Hver måned modtager vi bl.a. 31 kr. fra et ægtepar. I begyndelsen studsede vi over beløbet, men fandt hurtigt ud af, at de med ordene ”Tak for dagens andagt” gav mindst en krone pr. dag. Det ser måske umiddelbart ikke ud af meget, men 31 x 12 bliver til 372 kr. om året. Vi er yderst taknemmelige. De fleste kan jo godt undvære en kr. pr dag og hvis nogle flere ville yde f.eks. dette ... så, ... mange bække små .... Det skal blot omsættes til handling. På forhånd siger vi tak for hver en gave uanset størrelse, så vi fortsat kan velsigne mange mennesker og støtte op og efter bedste evne medvirke til at hjælpe omkring de behov der løbende kommer. 

 

Vi takker Herren for de 10 år denne andagtstjeneste har fungeret og for den store vækst han har tildelt os. Det er dejligt at medvirke til, at betjene et stigende antal mennesker og at se, at der er flere og flere nye og søgende kristne imellem læserskaren.







MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002