FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
7. september


Et herligt privilegium


 

Matt. 22,11: ”Da nu kongen gik ind for at hilse på gæsterne, fik han dér øje på én, som ikke havde bryllupsklædning på.”

 

Her har vi igen et udpluk fra én af Jesu lignelser, som vi må tage til efterretning, især når man ved, at det er en slags afskedshilsen til disciplene.

 

I Matt. 21 oplever vi indtoget i Jerusalem, så lignelsen må være fortalt i ”Den stille uge”, som er betegnelsen for dagene op til Jesu død. Jesus har altså villet sige noget afgørende med denne lignelse, noget som både disciplene og vi andre skal lægge mærke til. Læs gerne selv hele lignelsen. Den har bud til os.

 

Lignelsen har en foruroligende afslutning. En mand bliver bundet på hænder og fødder og kastes ud, hvor der er gråd og tænderskæren, altså ender i fortabelse. Hvis vi ikke kendte lignelsens afslutning og blev bedt om at afslutte den, ville vi nok have brugt helt andre vendinger.

 

Måske ville vi have kongen til at sige: Skynd jer og hent en bryllupsklædning, for hans egen dur ikke. Men det er jo ikke vore ord, men Jesu ord, der er afgørende. Jesus konfronterer den ulykkelige stakkel med hans sande situation og sender ham ud.

 

Det er værd at lægge mærke til, at han ikke havde undskyldninger, som alle de andre, der også fik indbydelsen til festen. Han ville til fest og kom det, men desværre kun i sine egne klæder, i sin egen retfærdighed. Han ville til himlen med sit eget tøj. Og det er her Jesus skærer igennem, for han ved, at den rigtige festklædning vil blive færdiggjort til den hele verden om nogle dage, hvor han skal lide forsoningsdøden. Det er alene den klædning, der vil blive godkendt til festen i himlen.

 

Det, der tæller, på den store dag, er alene Guds bygning, udtrykt i Jesu forsoningsværk. Vor egen kristendom, vor egne gode gerninger og vor egen fromhed slår ikke til. Vi kan prøve nok så meget i egen kraft, stå nok så meget på vore tæer - for, at opbygge vor egen fromhed – det nytter intet.

 

Det helt afgørende er Guds forberedelse til Bryllupsfesten. Og han har gjort alt rede ved at lade Jesu korsdød være den klædning, der gælder. Da Jesus døde, blev han gjort til selve synden, og han blev afklædt sit hellige liv, som han giver til enhver, der tror. Se, det er en bryllupsklædning, som vil noget. Den er købt til os med Jesu blod.

 

Alt hans er mit.

Hans sejr er min sejr.

Hans retfærdighed er min retfærdighed.

Vi er købt og prisen er betalt.

 

I dåben blev vi iklædt Kristus og i nadveren ligeledes. Hver gang vi indtager Jesu blod og Jesu brød forenes vi med Kristus. Her kan vi på en inderlig og anskuelig måde iklædes ham. Brødet, hvorpå Jesu kors er tegnet, er som en slags betalingsmiddel. Vi indtager hans dyrekøbte sejr og lader det komme ned til hjertet. Bekendelsen af synd og indtagelsen af nadveren er Guds suveræne bryllupsklædning. Underligt at ikke flere strømmer til nadverbordet, men bliver derhjemme med avis og TV-hygge.

 

Godt at vi hver dag kan tage Guds bryllupsklædning på og skjule os i den. Et herligt evangelium. Et herligt privilegium.

 


Kærlig hilsen og Guds fred
Gert Grube
-
www.dagens-ord-andagt.dk



You make everything beautiful

med Rebecca St. James


 

 




 


 

 
   

Service websiden med gratis PDF'ere til download

Bemærk vores service webside med mulighed for gratis download af f.eks. gratis fortællinger og "7 bibelvers" til pungen eller lommen.




MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002