FORSIDEN
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens Ord Andagt
8. juni

Troens gennembrud


 

Johannes kap. 11 vers 40-41:

»Har jeg ikke sagt til dig, at hvis du tror, vil du få Guds forunderlige magt at se?«
Så fjernede de stenen fra indgangen. Jesus så op mod himlen og sagde: »Jeg takker dig, Far, fordi du har bønhørt mig
«.

 

Det indledende bibelvers herover - er ét - af de kendte trosord, som blev sagt af Jesus – i forbindelse med hans tjeneste på jorden. Ordene falder i forbindelse med opvækkelsen af Lazarus. Det er Marta, der får dette svar, da hun stærkt berørt af broderens død, henvender sig til Jesus.

 

Beretningen om Lazarus' opvækkelse - er nok én af de herligste beretninger vi har - i Det nye Testamente. Den er fyldt med spænding, lidenskab, tro, sorg og forløsning. Man fornemmer tydeligt, at hændelsen virkelig er sket. Det er ikke en digters verden, vi møder. Det er virkelighedens verden, hvor kærligheden overvinder frygt, sorg og død.

 

Begge søstre - får svar af ham, der altid har svar, Jesus.

 

Marta er i beretningen - den der er mest ivrig. Hun opsøger Jesus, - og forklarer det forfærdelige, som er sket. Deres bror Lazarus er død. Hun er overbevist om, at Jesus formår, at forvandle den håbløse situation, da han jo står i forbindelse med Himmelens og jordens skaber. Hun ved også, at der er et håb - om en opstandelse - forude.

Jesus har forklaret, at han er svaret på al håb, for han er opstandelsen og livet. Der findes ingen opstandelse - uden om ham.

 

Søsteren Maria bliver inddraget i samtalerne - og grædende siger hun, at alt kunne være undgået, om blot Jesus - havde været i nærheden. Jesus bliver selv involveret af stemningen. Han lider med de lidende - og kommer til, at græde.

 

Stik imod al sund fornuft, går han hen til graven - og beordrer de tilstedeværende om, at tage stenen bort. Marta protesterer, for Lazarus har været død i 4 dage. Men her får hun svaret, som er talt til os alle: »Hvis du tror, vil du få Guds forunderlige magt at se?«

Martas tro - bliver ikke gjort til skamme. I sin hjælpeløshed - forventer hun - alt godt fra Jesus. Stenen bliver flyttet - og Jesus henvender sig til sin Himmelske far. I tro råber Han med høj røst: »Lazarus, kom herud!«! Jesus praktiserer det, som han har undervist sine disciple i, Mattæus kap. 17 vers 20:


For det siger jeg jer: Hvis I bare havde tro som et sennepskorn, ville I kunne sige til sådan et ‘bjerg’: ‘Flyt dig!’ og det ville flytte sig. Der ville ikke være den ting, som ville være umuligt for jer.


Miraklet sker! Lazarus’ døde legeme - bliver forvandlet til en levende krop. Dette under bevirker, at mange kommer til, at tro på Jesus.

 

Beretningen skal fortælle os, at Jesus har al magten – og, at han kan forvandle enhver vanskelighed - og ethvert kors i vort liv - til en herlig opstandelse. Forudsætningen er blot, at vi i vor magtesløshed - rækker troens arme - mod nådens trone.



The end of the begining

Med David Phelps




 



 

Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002