FORSIDEN
AUGUST MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens - BIBELLAND - Ord
30. juni

Det gjorde jeg for dig!


 

Johs.19,30: ”Det er fuldbragt!

 

Guds omvendelsesveje er meget forskellige.

 

Det fortælles om en tysk greve ved navn Nicolaus Ludvig Zinzendorf (1700-1760), at han mødte den personlige omvendelse, da han stod foran et Kristusbillede, hvorunder der stod: ”Det gjorde jeg for dig! Hvad gjorde du for mig?” Den korsfæstede Kristus samt den ledsagende tekst gjorde så stærkt et indtryk på ham, at han omvendte sig på stedet.

 

Som 22-årig åbnede han dørene til sit gods og inviterede flygtninge indenfor. Her grundlag han kolonien Herrnhut, som kom til at danne basis for et sobert pietistisk samfund.  Ud over at hjælpe flygtninge ville han omsætte ”Frelserens testamente”: At de alle må være ét! til virkelighed. I løbet af kort tid blev stedet til et selvstændigt kirkesamfund. Det skyldtes ikke mindst hans arbejde for hedningemissionen. Der blev sendt missionærer til St. Thomas, Grønland og Nordamerika. Grev Zinzendorf var en genial religiøs personlighed, besjælet af en inderlig kærlighed til Kristus og tillige en fremragende organisator. Hans idéer dannede skole og bredte sig helt til Danmark, hvor en flok mennesker dannede Brødremenigheden i Christiansfeld. Salmedigteren Brorson var stærkt inspireret af Zinzendorfs teologi.

 

Selv skrev greven flere salmer, hvoraf et af hans vers er blevet særdeles kendt:

 

Kristi blod og retfærdighed

er alt, hvad jeg vil smykkes med,

dermed kan jeg for Gud bestå,

når jeg i himlen skal indgå.

 

Zinzendorfs hurtige omvendelse gør indtryk. Han blev ramt i både hjerte og samvittighed over de stærke ord: ”Det gjorde jeg for dig! Hvad gjorde du for mig? og ordene fik store konsekvenser i hans liv. Jesu stedfortrædende død blev en katalysator for sjælen, og mange fandt med Zinzendorf her hjertefred og et personligt kald.

 

Der findes en beretning fra det gamle Rom, som kan tydeliggøre den stedfortrædende gerning. En ung romer var blevet dømt til døden på grund af forræderi. Da dommen skulle udføres, gik hans ældre bror frem for dommerne og bad for hans liv. Broderen havde kæmpet for sit land i mange slag, og i et af dem havde han mistet begge sine arme. Han rakte sine armstumper frem for dommerne, idet han fortalte, hvad han selv havde gjort for landet. Han indrømmede, at hans bror var skyldig til døden, men idet han forklarede, hvad han selv havde gjort for sit land, bad han om, at broderens liv måtte spares. Og da dommerne med deres egne øjne så, hvad denne mand havde gjort, benådede de for hans skyld den dødsdømte bror.

 

Se, det er en beretning med et stærkt billede, som understreger Jesu gerning for os. Vi var også som syndere dødsdømte, men Kristus gik i døden for os, for at vi kunne gå fri. Vi fortjente døden, men på grund af Jesu gerning blev vi benådede syndere. ”Han, der ikke kendte til synd, blev gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham” 2. Kor.5,21.

 

Se, det er evangeliet, og det var det, der indfangede Zinzendorf og satte ham i bevægelse for Jesus.

 


 
 
 
 
 


MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002