FORSIDEN
OKTOBER MÅNED
ALLE MÅNEDER
JANUAR
FEBRUAR
MARTS
APRIL
MAJ
JUNI
JULI
AUGUST
SEPTEMBER
OKTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
GRATIS DOWNLOAD
BØGER
BØNNER
TEMA-ANDAGTER
LOVSANG. DANSK-NORDISK
WORSHIP - TRADITIONEL
WORSHIP - NYESTE
WORSHIP diverse UDLAND
JULESANGE
SØGESIDE



Dagens - BIBELLAND - Ord
18. Maj

Lad dig ikke skræmme


 

5. Mos.31,8: ”Herren selv går foran dig, han vil være med dig, han vil ikke lade dig i stikken og ikke svigte dig; vær ikke bange, og lad dig ikke skræmme.”

 

Det er Moses, der giver hans efterfølger Josua denne fine hilsen om at være i stor forventning til Gud. Han skal hvile i, at Gud vil gå foran ham og støtte ham i alt - derfor skal han ikke lade sig skræmme af eventuelle modstandere, men bare leve sin frimodighed ud i Gud. En virkelig fin hilsen, som vi andre også kan tage til efterretning.

 

Josua tog hilsenen til sig og lod sig ikke skræmme af den modstand, han mødte i Kanaans land (altså Israel). Bid for bid indtog han landet og gav det til sit folk. Josua oplevede, at Moses´ hilsen stod til troende. Derfor kunne han også på sine gamle dage sige: ”Ikke ét af alle de gode ord, Herren jeres Gud talte til jer, er faldet til jorden. Alt er gået i opfyldelse for jer; ikke ét ord er faldet til jorden.” Et godt vidnesbyrd af Josua. Han betragtede alle Guds ord for sande og pålidelige, hvad de jo også er. Måtte vi selv vove os ud på løfterne og erfare, at Gud står bag sit ord, ja, han våger over det, for at det skal gå i opfyldelse.

 

Moses var den helt rette mand til at give denne hilsen til Josua, for indholdet var blevet en livsstil for ham selv. Han måtte jo gang på gang stå ansigt til ansigt med Farao, der talte med to tunger. På den ene side ville han gerne lade jøderne vandre ud i ørkenen for at dyrke deres Gud, men på den anden side ville han også holde dem tilbage. Men Moses lod sig ikke skræmme. Han vidste godt, at Gud havde det sidste ord, og at Faraos råd og tanker måtte blive til intet. Akkurat det samme som David erfarede, og som han gav udtryk i salme 33,10-11: ”Herren gør folkenes råd til intet, han hindrer folkeslagenes planer. Herrens råd står fast til evig tid, hans planer varer i slægt efter slægt.” 

 

Moses havde ikke sin frimodighed fra fremmede. Også hans forældre havde det. Da det stod allerværst til i Egypten, og Farao ville dræbe alle drengebørn, handlede forældrene ud fra den overbevisning, at når Gud var med dem, så skulle de ikke lade sig skræmme af Faraos ord. De handlede i tro og blev ikke gjort til skamme. Gud den almægtige har ikke været uden lune, da han lod Moses opdrage ved Faraos hof. Det var simpelthen den bedste uddannelse, man kunne få, når han nu senere skulle være hærfører for et helt folk. Senere erfarede han, at Gud har et forråd af herlighed til enhver, der frygter ham.

 

Der kan, som Moses oplevede det, være forhindringer på vor livsvej, men da gælder det om at se fremad, opad og hjemad, dér hvor løfterne kommer fra.

 

Moses stod en dag foran Det røde Hav, men han lad sig ikke skræmme hverken af de toneangivende personer eller af Farao. Han stolede på Gud og løftede sin stav ud over havet, fordi troen i ham ikke kunne andet. Gud spærrer ikke en vej, for at vi skal gå til grunde, men for at vi skal formes og styrkes i troen. Så finder han selv en vej. Og var det ikke det løfte, han gav Josua: ”Herren selv skal gå foran dig, han vil være med dig, han vil ikke lade dig i stikken og ikke svigte dig.”

 

Med dette løfte i hjertet vil vi også kunne opleve at se vandene skilles, så vi kan gå tørskoet over.

 





 
 
 
 


MANNA andagter på Kirkerne DK

 
Etnos Forlag

klik på pilen og kom Klik dig op til toppen af denne side til toppen af denne side

 

 



Counter pr. 1/2-2012

eXTReMe Tracker
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere Dagens Ord Andagter
Countere siden 23. november 2002